Hjem Nyheter Nyhetsarkiv 2014 Kaker for utdanning

Kaker for utdanning

-Overskuddet fra bakeriet plasserer vi et fond til helse og utdanning for barna i bygda, sier Marcelino Cruz, en av lederne i det nystartede quinoabakeriet i Japo. Han er kledd i en tradisjonell jakke med perlebroderier på brystet, armbånd rundt håndleddene og en caps på hodet. -Vi trenger prosjekter som skaffer oss inntekter. Bakeriet gir folk arbeid og vi kjøper quinoa fra lokale bønder, fortsetter han.

Landsbyen Japo er sentrum for 17 små grender med totalt 600 familier og ligger på 4100 meters høyde i Andesregionen i Cochabamba  fylke i Bolivia. I åssidene dyrker bønder poteter og quinoa (quinoa er et næringsrikt frø som kan erstatte ris og korn) på små jordlapper. Lama, sauer og geiter gresser på den tørre jorda. Husene er laget av adobe (leire) og gjerdene av steiner.  

Quinoabakeriet har 20 deltidsansatte fra de omkringliggende grendene.  De kjøper quinoa fra lokale bønder, maler det og baker kaker og kjeks. Produktene selges på markeder i forskjellige byer og landsbyer. De forsyner også det statlige skolematprogrammet i området. Det betyr at staten nå kjøper lokale quinoaprodukter i stedet for mat fra store bedrifter og at barna får sunnere mat.

Bakeriprosjektet får støtte fra det statlige Urfolksfondet. Styret i fondet består av representanter fra fem nasjonale urfolksorganisasjoner, inkludert Norsk Folkehjelps partnere La Unica (den nasjonale bondeorganisasjonen CSUTSB) og Bartolina Sisa (den nasjonale bondekvinneorganisasjonen).

Den regionale avdelingen av La Unica i Cochabamba gir råd og administrative støtte til de lokale avdelingene av organisasjonen når de søker prosjektstøtte.

-Vi hjelper dem med å utvikle prosjektideer, i selve søknadsprosessen, som kan være ganske komplisert, og med oppfølging og implementering av prosjektet, sier Delfin Alvarez, den ansvarlige for opplæringsprogrammene i La Unica, Cochabamba.

 Delfin er også ansvarlig for det politiske skoleringsprogrammet. Omkring 60 deltakere (40 % kvinner) møtes tre dager hver måned over to år.

-Deltakerne lærer om institusjonelle strukturer i Bolivia, om historie, politikk og økonomi, om endringsprosessen landet gjennomgår og konsekvensene den har for vanlige folk. De lærer også om grunnloven, urfolks rettigheter og forvaltning av naturressurser, sier Delfin. -Folk ønsker å lære for å kunne være med å delta og påvirke.

08.04.2014 | Helle Berggrav Hanssen